2023. 01. 08.

Rock and roll radio (Sx E01) - Páholy

A második szezon felvezetésének eszközeként úgy döntöttem megkeresek 4 rockzenei rádió műsor illetve podcast készítőit, hogy a Ramones-ről kérdezzem őket. Szerencsémre mindenki nagyon pozitívan és segítőkészen állt hozzám és az ötletemhez, így létrejöhetett a szellemesen 'Rock and roll radio'-nak keresztelt extra szezon. Minden résztvevőnek, stílszerűen 4 kérdést tettem fel. Kezdjük is a sort a Tilos rádió kéthetente jelentkező punk / HC műsorának két szimpatikus és sokat látott műsorvezetőjével Schlekivel és Szaszával, akikkel a 2022-es év utolsó Páholyában volt szerencsém élő adásban pár szót váltani a Ramones-ról.
Ebből a beszélgetésből próbáltam meg szemezgetni, amiben választ kaphatunk a srácok Ramones-hoz fűződő viszonyáról. (szerk.: A felkészületlenségemnek köszönhetően nem sikerült sajnos valami szép strukturált interjút készítenem, de a lényeg így is benne van. Szerintem.)

(1) Körülbelül mikor és milyen módon találkoztatok a Ramones-al?
(2) Mik voltak az első benyomásaid róla, illetve mi a véleményed a zenekarról?

SCHLEKI - A Fazekas Mihály gimnáziumba jártam. ‘95-6 környékén, második vagy harmadikos lehettem, mikor a fölöttem eggyel járó osztályban alakult egy zenekar Psycho Therapy néven, és dobost kerestek, én pedig akkor már dobolgattam 1-2 éve (benne is voltam már egy másik Brain Burn Cage nevű sulibandában). De szóval a Psycho Therapys srácok rágták a fülemet, hogy be kéne szálljak oda is, mint dobos. Kérdeztem, hogy “és mit játszotok?” “Hát Ramones-t! Nem ismered a Ramones-t?!” És akkor ők mutogatták, hogy milyen állat punk rock zenekarról van is szó.
(A Psycho-ról jut eszembe, hogy vicces, hogy a psychobilly műfajról akkor még egyáltalán nem hallottam, de később az is nagyon meghatározó lett az életemben.)

SZASZA- És beszálltál?

SCHLEKI - Most nehéz felidéznem már pontosan... De koncertünk az emlékeim szerint tuti nem  volt. Ez is inkább csak azon iskolai zenekarok közé tartozott, amik csak elméletileg léteztek, úgy viszont nagyon, főleg az órák közti szünetekben.

SZASZA- Sokat beszélgettetek róla.

SCHLEKI - Pontosan! Meg hallgattuk a Ramones számokat és akkor ők mutogatták a már nem is tudom, melyik lemezt (szerk.: amin a névadó Psycho Therapy szerepel) Csak azt tudom, hogy nem korai lemez volt.

Q - '83-as Subterranean Jungle.

SCHLEKI - Ez volt, azt hallgattam. Aztán kicsit később, amikor a Patkánylyukba kezdtünk  lejárni, meg szervezkedni a 100-as Klubokat, akkor majdnem minden zenekar “kötelezően” előadta a Blitzkrieg Bop-ot, meg természetesen az ETA-tól az ETA-t. Csak annyi volt a különbség, hogy az ETA-t mondjuk egy koncerten három-négyszer, a Blitzkrieg Bop-ot meg csak kb. kétszer. Úgyhogy az jól beégett.

Q - Esetleg Szasza Te is elmondod, hogy hogy találkoztál a Ramones-szal?

SZASZA - Én sokat gondolkoztam, de bocsánat, de esküszöm, hogy nem tudom, hogy mikor lépett be az életembe a Ramones. Esetleg az MTV játszhatta és azt gondolom, hogy ott találkozhattam vele először… Viszont ami beugrott és érdekes, de az meg 2013, viszont arra legalább emlékszem, hogy volt egy szombathelyi zenekar, a S.A.P.O., a Savaria Allstar Punk Orchestra, rengeteg Ramonest dolgozott fel, és akkor az beragadt hogy ők játszanak, és én hallgatom a Ramones-okat, és akkor arra ugrálok. Szóval részemről ezek ugrottak be. Hogy pontosan először mikor találkozhattam vele, nem tudom, ahogy említettem arra gondolok, hogy az MTV-n láttam. Már hogy nem a királyi televízióra gondolok ilyenkor.

SCHLEKI - Elég sok klipjük volt, igen.

Q - Johnnynak az volt a jó klip, ami hamar elkészült. A forgatás általában úgy nézett ki, hogy odamentek, két-háromszor eljátszották a dalt, három-négy szögből felvették őket, utána "sziasztok, a többit oldjátok meg!" és ők leléptek. 

SZASZA - Igazuk volt. Teljesen jogos! Nem kell napokig görcsölni, nem kell koncepció, forgatókönyv.

SCHLEKI - Amúgy az egyik legszürreálisabb klip számomra a Time Has Come Today (ami egy Chambers Brothers feldolgozás általuk). Egy templomban Joey Ramone bőrdzsekiben a pap, és misét celebrál, az egész teljesen szürreális. Az egybegyűltek és a ministránsok mellett az eredeti pap is tombol, sokan kikelve magukból, a zenekar meg persze unott pofával játszik, ahogy szokott. Nagyon jó lenyomat a '80-as évek Amerikájából.



(3) Melyik az a 4 dal, ami eszedbe jut a Ramones-ról?

Schleki - Hogy mi az a négy szám, ami eszembe jut a Ramones-ról?

Q - Nem csak Neked, hanem a Páholy csapatának!

SCHLEKI - Ja, ja, ja!

SZASZA- Nagyon jó. Örülök.

Q - De, ha ki akarod sajátítani, mondhatod mind a négyet.

SCHLEKI - Nem, nem. Figyelj, én akkor mondom a Psycho Therapy-t egynek. Nyilván az előbb említett zenekar apropóján. Annak is jó a klipje!



SZASZA- Jó, én meg a, hát a Blitzkrieg Bop-ot, a másiknak persze, mondhattam volna mást is. Legyen inkább ez a Judy, a Judy Is A Punk.

SCHLEKI - Igen?

SZASZA - Igen.



SZASZA - Na mondj még egyet, kérlek!

SCHLEKI - A klippes nótáik alapvetően eleinte nagyon megfogtak, mert tök jól kisfilm-szerűen csinálták meg azokat. Pl. a Rock N’ Roll High School vicces és tökéletesen egyszerű is egyben! Meg hát, mondjak még?

SZASZA- Mondhatsz. Szerintem nem baj, ha több mint négy, ugye? Vagy lefejezésre kerülünk?

Q - Nem probléma, majd legfeljebb nem rakom bele a riportba.

SZASZA - Áh kösz! 

SCHLEKI - Az első lemezről nekem a Havana Affair, ami egy nagy kedvenc számuk. Egyébként, ha már szóba került CJ (szerk.: a beszélgetés korábbi szakaszában esett szó róla), ő énekli a Cretin Family-t, ha jól mondom a címét. Az is egy ütős szám. De sok van az a helyzet, nehéz választani... Például, ha már a feldolgozásokról is beszéltünk (szerk.: szintén a beszélgetés egy korábbi szakaszában), akkor pl. a Surfin Bird verziójuk nagyon betalál. Szerintem amúgy azt tőlük hallottam először. Előbb, mint az eredetit.



SZASZA - Nekem még a Beat on the Brat, már csak azért is, mert egy hely is született ennek a nyomán itt Budapesten.

Q - Meg egy Beatrice-feldolgozás is. 

SZASZA- Az is? Azt nem is tudtam.

SCHLEKI - Igen, Üss a kölökre a lapátnyéllel. Ma már nem biztos, hogy megjelentetnének egy ilyen mondanivalójú számot…



(4) Milyen témát ajánlanál egy jövőbeli 1-2-3-4 adásra?

SCHLEKI - Ha gondolod, küldök szívesen '90-es évek vége környéki Blitzkrieg Bop feldolgozásokat akkori magyar punk bandáktól… Plusz ajánlanám, hogy néhány igazán nagy Ramones fan magyar zenésszel is csinálj interjút, pl. a Prosecturás Imre Norbit szívesen meghallgatnám a témában!


Tilos rádió
https://tilos.hu/

Páholy
https://www.facebook.com/paholy.tilos
https://tilos.hu/show/paholy

A 2022. 12. 22-ei Páholy adása, benne az eredeti hosszabb és részletesebb beszélgetésünkkel:
https://hearthis.at/prof.schlek/tilospaholy20221222ramonesqnklykaracsony/
https://tilos.hu/episode/paholy/2022/12/22 (kb. 10 évig)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése