2023. 01. 30.

Rock and roll radio (Sx E03) - Ric$Cast

Ha a honi underground rock, metál, punk (és még folytathatnám a sort) élettel foglalkozó műsorokról, podcast-ekről esik szó, megkerülhetetlen, hogy ne említsük meg a Ric$Cast-et és ezzel együtt Szénégető Richárdot, akinek a műsoraiban a zenei témák boncolgatása mellett, a kultúra számos ága szóba kerül, a vendégeivel folytatott beszélgetések során. Az internetes tartalmak készítése mellett, többek között szervezkedés (Sportalsó) és újságírás (lemezkritikák, koncertbeszámolók) tölti ki mindennapjait, ezért is volt igen nagy öröm számomra, mikor ígéretet kaptam Tőle, hogy bokros teendői mellett szakít egy kis időt rám és a 1-2-3-4-ra is.

Titkon reméltem, hogy pozitív lesz Ricsi hozzáállása a dologhoz, hiszen a tematika kicsit hasonlít az Ő „adj egy ötöséhez”, azt leszámítva, hogy itt csak 4-est lehet adni és a téma is kötött, továbbá többször is elő került említés szinten egy-egy podcast epizódban a Ramones és mindig igen pozitív vélemény fogalmazódott meg részéről a zenekarral és munkásságával kapcsolatban.

 

Körülbelül mikor és milyen módon találkoztál a Ramones-al?

Erre a válasz egyszerű, mégis több részre kell bontsam. Először 1996 környékén, amikor egy cimborámmal elcsórtunk pár horrorfilmet az apja szekrényéből és megnéztük a Kedvencek temetőjét, amiben felcsendült a Pet Sematary ugyebár. Nagyon megtetszett, de mivel az egy teljesen más világ volt, azt sem tudtam, mi az. Aztán olyan 2000 környékén egy Tűzkerék xT koncerten a banda a Blietzkrieg Boppal kezdett, illetve becsempészték a programba a Rock and Roll Radio-t is, és koncert után beszélgettem Geletey „Fucken” Gyurival, aki újságolta, hogy a Ramones a világ egyik legjobb zenekara, és megígérte, hogy kölcsön ad egy válogatást, hogy én is megismerjem. Nos, ez a mai nem történt meg, így Gyuri lelkén szárad, hogy újabb éveknek kellett eltelnie, hogy ténylegesen szerelembe essek. Ugyebár a Prosectura kapcsán meganultam, hogy „semmi sem volt tökéletes / akkor csak a Ramones, a Clash”, így pár best ofot beszereztem, de ami végleg betette a kaput, az Johnny Ramone könyve, a Commando volt. Akkor értettem meg igazán a banda lényegét, és onnantól simán azt mondom, hogy fan is vagyok, az első 4+1 lemez gyűjtői kiadását be is szereztem.

Mik voltak az első benyomásaid róla, illetve mi a véleményed a zenekarról?

Az első benyomásom az előbb írtam, de az csak a szó szoros értelmében tekinthető annak, hiszen az csak egy dal volt, és azt sem tudtam igazán, mi is ez a zene? Amikor először hallgattam meg egy best ofot, még nem nagyon értettem a szövegeket, így a körülöttük kialakult kultusz kapcsán is volt bennem egy erős kérdőjel, amit csak a Commando könyv volt képes teljesen eloszlatni. Mára már elég gyakran hallgatom, hatásukat a zenére szinte felbecsülhetetlennek tartom, és bár Ganxsta Zolee is megmondtam, a Ramones a lebutított Beatles, a műfajban az egyik etalonom lett a csapat. Bár szerintem az igazán zseniális dolgokat az It’s Alive koncertlemezzel bezárólag csináltak, utána már azért nem egyenletes a színvonal.

A műsor jellegének megfelelően, meg tudnád osztani Velünk a 4, számodra fontos, kedvenc Ramones vagy Ramones-hoz köthető dalodat, illetve röviden azt is elmondanád, hogy miért ezeket választottad?

Ez egy egyszerre könnyű és nehéz kérdés, de talán ez a négyes az igazi:
1. Havanna Affair/Commando – szigorúan az It’s Alive-ról, ahogy egyben játsszák! Maga a Ramones esszencia!



2. Psycho Therapy: Már csak az eszetlen tempója miatt is kurva nagy kedvenc!



3. Rockaway Beach: A tökéletes nyári buli és vízpart-feeling, plusz ha egyszer multimilliomos leszek, tuti nyitok egy vízparti koncerthelyszínt, stégszínpaddal, ezen a néven!



4. Prosectura: Made by Prosectura: Bármit iderakhattam volna, kis túlzással, Imre Norbiéktól, de nekem ez a dal összesíti a Prosi filozófiát és a Ramones iránti rajongást, így talán ennek van a leginkább helye itt!




néhány hasznos link:

https://open.spotify.com/show/7goMwL24dWjc9uaSqG7h4a

https://www.youtube.com/@SecuRicsi

https://www.patreon.com/ricscast

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése